Yhteiset tutkinnon osat (YTOt)

Yhteiset tutkinnon osat antavat tietoja, taitoja ja pätevyyttä, joita tarvitaan työssä, jatko-opinnoissa ja kansalaisena. Yhteisten tutkinnon osien osaamista voi näyttää myös työelämässä.

YTO-opinnot 2025 (opettajat, tilat, aikataulut, ohjeet)

Yhteisten tutkinnon osien osaamistavoitteet ja -kriteerit ovat samanlaiset kaikissa tutkinnoissa.
Tässä linkit eperusteisiin:
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen: Liiketoiminnan perustutkinto – ePerusteet
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen: Liiketoiminnan perustutkinto – ePerusteet
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen: Liiketoiminnan perustutkinto – ePerusteet


Yhteiset aineet

YHTEISET TUTKINNON OSAT 35 osp (osaamispistettä) kuuluvat ammatilliseen perustutkintoon, ja ne kostuvat pakollisista ja valinnaisista osa-alueista. Pakollisiin opintoihin kuuluu 26 osp ja valinnaisiin 9 osp.

Yhteiset tutkinnon osat on jaettu kolmen koriin eli tutkinnon osaan:

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Jokainen kori sisältää sekä pakollisia että valinnaisia opintoja. Kaikki suorittavat pakolliset opinnot ensin ja tämän jälkeen suoritetaan valinnaiset opinnot, 9 osp (opinnot voi valita itse).

Yhteisten aineiden opetustilat ja tarjonta syksy 2025 – kevät 2026

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
Hyvoninkatu 1
• Englanti, Jaana Veikkola, luokka H2120
• Ruotsi, Sirpa Ikonen, luokka: H2123
• Taide ja luova, Hanna Kallioniemi-Leino, luokka H2108
• Äidinkieli, Hanna Kallioniemi-Leino, luokka H2108
• Yhteisten aineiden erityisopettaja, Marja-Liisa Hirvonen, luokka H2130
Taitajankatu 4
• Englanti, luokka V225
Taitajankatu 6
• Äidinkieli, Iiris Nurmi, luokka VB134

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
Hyvoninkatu 1
• Matematiikka, fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt, Anu Tuominen, luokka H2105
Taitajankatu 6
• Matematiikka, fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt, Blend Zeqiri, luokka VB223

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
Taitajankatu 6
• Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, Jari Niemi, jari.niemi[a]sskky.fi
• Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, Jari Niemi, luokka VA250
• Yhteisten aineiden erityisopettaja, Marja-Liisa Hirvonen, luokka VA152



PAKOLLISET JA VALINNAISET OSA-ALUEET


PAKOLLISET KURSSIT, 26 osp

Viestintä ja vuorovaikutusosaaminen yhteensä 11 osp

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi, 4 osp – opettajat: Hanna Kallioniemi-Leino ja Iris Nurmi
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä, 4 osp – opettaja: Iiris Nurmi
Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, 1 osp – opettaja: Sirpa Ikonen
Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä, 3 osp – opettajat: Jaana Veikkola ja Ossi Tuominen
Taide ja luova ilmaisu, 1 osp – opettaja: Hanna Kallioniemi-Leino

Toiminta digitaalisessa ympäristössä, 2 osp – toteutus ja arviointi: oman alan ammatillinen opettaja
1. Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö
Opiskelija • valitsee käyttötarkoituksenmukaiset laitteet ja sovellukset • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita
2. Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö
Opiskelija • hakee, käsittelee ja jakaa eri muotoista tietoa • arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta • käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään
3. Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Opiskelija • noudattaa tietosuoja- ja tietoturvaohjeistusta • suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään • tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia • käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti • käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia
• tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin

Tavoitteet
Opiskelija osaa • käyttää yleisimpiä tieto- ja viestintäteknisiä laitteita ja tekee niihin liittyviä valintoja • käyttää digitaalisia palveluita ja sovelluksia.

Sisältö
Ammatissa toimimisen sähköiset palvelut: • Tietoturva • Tiedonhankinta • Tekijänoikeudet • Pilvipalvelut • Some • Videot • Oman osaamisen dokumentointi • Tallentaminen • Jakaminen • Valokuvat • Kopiraittila • Salassa pidettävät

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen yhteensä 6 osp

Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, 4 osp -opettajat: Blend Zeqiri ja Anu Tuominen
Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen, 2 osp – opettajat: Blend Zeqiri ja Anu Tuominen

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen yhteensä 9 osp

Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, 2 osp – opettaja: Jari Niemi

Työelämässä toimiminen, 2 osp
toteutus ja arviointi: oman alan ammatillinen opettaja
Opiskelija osaa • selvittää alan työmarkkinoiden tilannetta ja alan osaamistarpeita • solmia työsopimuksen työnantajan kanssa • toimia osana työyhteisöä
1. Valmistautuminen työpaikkaoppimiseen
• Oman osaamisen tunnistaminen • Tavoitteet • Kiinnostavat työpaikat • Työpaikan hakeminen
2. Työelämän pelisäännöt
• Salassapito, mitä tarkoittaa omalla alalla • Työaikojen noudattaminen • Sovitut käytännöt • Käytöstavat, tervehtiminen • Poissaoloista ilmoittaminen • Pukeutuminen
3. Työturvallisuus
• Alakohtaiset työturvallisuuteen liittyvät ohjeet
4. Koulutussopimus
• Koulutussopimuksen läpikäynti kokonaisuudessaan • Esitietolomakkeen läpikäynti (ja jakaminen)
5. Oppisopimus
• Koulutussopimuksen muuttaminen oppisopimukseksi • Mitä tarkoittaa käytännössä? • Oppisopimuksen sopimuspaperin läpikäynti • Esitietolomakkeen läpikäynti (wilmassa)
6. Näyttö
• Näyttöön valmistautuminen ja tavoitteet • Osaamisen työkirjan täyttäminen ammattitöissä ja työpaikalla
• Näytön arviointi
7. Valmistuvien opiskelijoiden ohjaus (työnhakupaja, 2 h)
Opetustapahtuma kiinnitetään opiskelijan työjärjestykseen opintopuun kortilla: Työnhakupaja
• Ansioluettelo, päivittäminen: CV-mallit, ansioluettelo.net • Hakemukset: avoin hakemus, Kuntarekry
• Jatko-opinnot • Työnhakijaksi ilmoittautuminen • Kelan etuudet

Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet, 1 osp
toteutus ja arviointi: opinto-ohjaaja
Opiskelija osaa: • tunnistaa omia kiinnostuksen kohteitaan, mahdollisuuksiaan ja tuen tarpeitaan
• tehdä tutkintoaan ja uraansa koskevia valintoja • hankkia tutkinnon suorittamisen aikana tietoa erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta • valmistautua tutkinnon suorittamisen aikana työnhakuun ja oman osaamisensa esittelyyn.

•Opintostartti •Omat vahvuudet ja osaaminen • Opintojen edistyminen • Jatko-opintoihin ja työelämään valmentautuminen • Urasuunnittelu

Toteutus:
Oppivelvollisille: • Opintostartti • Opinto-ohjaajien tunnit • Urakeskustelut • Jatko-opintoinfot ja messut
Aikuisopiskelijat: • Opintostartti (monimuoto-opiskelijoille tarjolla opintostartti-video) • Itsenäinen verkkokurssi aikuisopiskelijoille Digicampuksessa • Jatko-opintoinfot ja messut

Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta, 1 osp
toteutus ja arviointi: oman alan ammatillinen opettaja

Opiskelija osaa:
• toimia yrityksen tavoitteita edistäen • ideoida liikeidean ja arvioida sen toteuttamismahdollisuuksia.
Sisältö
• Yritystoiminnan merkitys yhteiskunnassa • Yrittäjänä toimimisen edellytysten arviointi • Organisaation liiketoimintamalli • Liikeidean ideointi, arviointi • Liiketoiminnan verkostot • Yrityksen perustamisen keskeiset palvelut ja tietolähteet

Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp
Jari Niemi

Kestävän kehityksen edistäminen, 1 osp
toteutus ja arviointi: oman alan ammatillinen opettaja

Opiskelijaa osaa
• toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti • ottaa huomioon elinkaariajattelun periaatteet
• pohtia ratkaisuja eettisistä näkökulmista
Sisältö: • Ylikulutuspäivä • Tuotteen elinkaari • Eettinen kuluttaminen ja kiertotalous • Etusijajärjestys • Itsearviointi


VALINNAISET KURSSIT, 9 osp

Viestintä ja vuorovaikutusosaaminen

Kaikki kurssit löytyvät Digicampuksesta ja niiden avaamisesta sovitaan kunkin aineen opettajan kanssa. Nuoret osallistuivat pääosin opetukseen, aikuisten osallistumistavoista mainitaan erikseen kunkin aineen esittelyn yhteydessä. Mikäli tulee epäily tekoälyllä tuotetuista vastauksista, opiskelija kutsutaan näyttöön / kokeeseen.

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi, 3 osp
Sisältö: Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -opintojen valinnaiset osaamistavoitteet johdattavat sinut erilaisten tekstien ja puhetilanteiden maailmaan. Voit tehdä kiinnostavia löytöjä vaikka mainoskielestä, kauhutarinoista tai pomolle pidettävästä onnittelupuheesta.
Suorittaminen: Tehtäviä tehdään sekä itsenäisesti että ryhmässä. Kaikkien tulee suorittaa osa tehtävistä luokkatilanteessa.
Opettajat: Hanna Kallioniemi-Leino ja Iris Nurmi

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä, tekstitaidot, 3 osp – Opettajat: Riitta Hyytiäinen ja Henna Tito
(paikallinen tutkinnon osa)
Sisältö: Tällä kurssilla pääset vahvistamaan suomen kielen taitoasi. Kurssilla luet erilaisia tekstejä, kertaat kielen perusrakenteita ja harjoittelet työelämässä tarvittavia ilmauksia ja fraaseja. Kurssilla siis luet, teet kielioppitehtäviä ja käytät puheessa oman alasi ammattisanastoa.
Suorittaminen: Osa tehtävistä on Digicampuksessa, osa sovitaan opettajan kanssa. Kielioppiosuuden voi tehdä itsenäisesti, mutta ammattialaan liittyvät suulliset tehtävät tehdään opettajalle.

Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi, 3 osp
Sisältö: Tällä kurssilla opiskelet Tjena! -oppikirjan alkuosan. Ensin kertaat peruskoulussa oppimaasi ja sitten seuraat Svenin matkaa laivalla Tukholmasta Helsinkiin. Rakenteiden vahvistamisen lisäksi opit vapaa-ajalla käyttökelpoista ruotsia.
Suorittaminen: Materiaali löytyy Digicampuksesta. Tehtävät voi tehdä itsenäisesti. Kurssiin kuuluu jutteluhetki opettajan kanssa ja/tai kirjallinen koe.
Opettaja: Sirpa Ikonen

Viestintä ja vuorovaikutus, vieraan kielen alkeet (englanti), 3 osp
Sisältö: Kurssi lähtee aivan alkeista ja se on suunnattu sinulle, joka et ole aiemmin opiskellut englantia.
Suorittaminen: Suurin osa tehtävistä onnistuu Digicampuksessa annetun sanaston ja kieliopin avulla. Oman alan sanastoa täytyy kuitenkin joissakin kirjoitustehtävissä etsiä sanakirjasta tms. Kurssin voi tehdä itsenäisesti Digicampuksessa lukuun ottamatta koetta ja suullista osiota (tervehtiminen, esittäytyminen, ym.)
Opettajat: Ossi Tuominen ja Jaana Veikkola

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä, englanti, 3 osp
Sisältö: Kurssin pääpaino on työelämään ja yhteiskuntaan liittyvässä sanastossa. Kielioppiasioista kerrataan artikkelien ja prepositioiden käyttöä.
Suorittaminen: Päätät itse teetkö Digicampuksesta normaalitasoiset vai helpotetut tehtävät. Kirjallista koetta ja suullista osiota lukuun ottamatta tehtävät voi tehdä itsenäisesti. Helpotetusta versiosta maksimiarvosana on 2.
Opettajat: Ossi Tuominen ja Jaana Veikkola

Viestintä ja vuorovaikutus, vieraan kielen alkeet (espanja), 3 osp
Sisältö: Kurssilla on tavoitteena oppia tervehtimisen kaltaisten perusfraasien lisäksi n. 80 sanaa ja oppia rakentamaan niistä yksinkertaisia lauseita.
Suorittaminen: Sovi opettajan kanssa aika alkuohjeistukselle. Sen yhteydessä saat tarvittavat materiaalit ja käyt yhdessä opettajan kanssa läpi espanjan ääntämissäännöt. Muut tehtävät voit suorittaa itsenäisesti ilmaisella Duolingo-sovelluksella ja paperilla. Mikäli et pysty/halua ladata Duolingoa itsellesi, voit tehdä kaikki tehtävät paperilla. Sovi lopuksi opettajan kanssa aika kirjalliselle kokeelle. Kokeen yhteydessä testataan myös ääntämistä lyhyellä espanjankielisellä tekstillä.
Opettaja: Ossi Tuominen

Toiminta digitaalisessa ympäristössä, 3 osp Päivitetään myöhemmin

Taide ja luova ilmaisu, 3 osp
Sisältö: Kurssi on mahdollista suorittaa erilaisilla taiteeseen ja luovaan liittyvillä projekteilla tai laajemmilla töillä. Osa suoritusvaihtoehdoista vaatii harrastuneisuutta.
Suorittaminen: Kurssilla valitaan yksi (1) seuraavista suoritustavoista:
Harrasteportfolio
Edellyttää taiteen/kulttuurin alan harrastuneisuutta, jonka pohjalta tehdään ohjeistuksen mukainen laaja portfolio.
Kulttuuriprojekti
Suunnitellaan sekä toteutetaan omavalintainen kulttuurin/taiteen alaan liittyvä tapahtuma. Saat suorittaa yksin tai pienryhmätyönä.
Luova kirjoittaminen
Tutustutaan kaunokirjallisuuden lajeihin ja luovaan kirjoittamiseen. Tarkoitus on kasata portfolio omista luovista teksteistä sekä tehdä itsearviointia kirjoittamistaan luovista teksteistä sekä kirjoittajaminästä.
Kulttuuriin tutustuminen
Tehtävässä on kaksi osiota. Ensimmäisessä osiossa tutustutaan joko kotipaikkakunnan tai esimerkiksi lomakohteen kulttuuriin ja valitaan kolme kohdetta, joihin perehdytään syvemmin ja tehdään ohjeistuksen mukainen esittely. Toisessa osiossa suunnitellaan ja toteutetaan ohjeistuksen mukaan oma luova työ.
Opettajat: Iris Nurmi ja Hanna Kallioniemi-Leino

AMK, viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

Suomen kieli ja viestintä ammattikorkeakoulussa, 3 op = 6 osp
Hanna Kallioniemi-Leino

Ammattikorkeakoulun ruotsin kieli tutuksi, 3 op = 6 osp
Sirpa Ikonen

Ammattikorkeakoulun englannin kieli tutuksi, 3 op = 6 osp
Jaana Veikkola

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

Matematiikka ja matematiikan soveltaminen 3 osp
Sisältö: Aiheina potenssit, juuret, prosenttilaskut, yhtälöt, yhtälöparit, funktiot, toisen asteen yhtälöt, eksponenttifunktiot, logaritmi, geometria, indeksit, korkolaskut, hinnoittelu ja kannattavuus, tilastot ja todennäköisyyslaskenta.
Suoritus: Kurssi on mahdollista suorittaa tehtäviä tekemällä:
• Arvosanaa T1 varten tehdään jokaisesta aiheesta kolme tehtävää.
• Arvosanaa T2 varten tehdään jokaisesta aiheesta neljä tehtävää ja
• arvosanaa H3 varten tehdään jokaisesta aiheesta viisi tehtävää.
Tehtävät tehdään vihkoon, tehtävästä tulee näkyä tehtävänanto, välivaiheet ja ratkaisut. Pyydä opettajalta vihko tehtäviä varten. Tuo vihko opettajalle tarkistettavaksi, jolloin opettaja pitää lyhyen haastattelun, jossa hän pyytää sinua laskemaan joitain tehtäviä. Jos tavoittelet arvosanaa H4 tai K5, täytyy sinun tehdä koe. Kokeessa voit käyttää apunasi laskinta ja vihkoa.
Opettajat: Anu Tuominen ja Blend Zeqiri

Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen, 3 osp
Sisältö: Fysiikkaan ja kemiaan liittyviä tehtäviä, mittaustulosten graafinen esitys ja laboratoriotöitä.
Suoritus:
• Teet annetusta kirjasta 10-15 tehtävää,
• laadit Excelin avulla graafisia esityksiä annetuille mittaustuloksille ja
• teet 2-3 laboratoriotyötä. Laboratoriotyöt tehdään Taitajakatu 6:ssa.
Opettaja: Blend Zeqiri

AMK, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

Ammattikorkeakoulumatematiikka tutuksi, 3 op = 6 osp
Blend Zeqiri

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, 3 osp
Sisältö: Kurssin aiheita ovat yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen, oman alan yhteiskunnallinen merkitys ja kansantalouden perusteet.
Suorittaminen:
• Digicampuksesta löytyvän materiaalin avulla voit suorittaa kolmen osaamispisteen laajuiset valinnaiset opinnot joko ohjattuna yhteiskunnallisten aineiden tunneilla tai itsenäisesti tekemällä tehtävät.
• Vastaa kaikkiin kysymyksiin hakemalla tietoa eri lähteistä ja kirjoita vastaukset Word-tiedostoon.
• Omat pohdinnat ja mielipiteet ovat tärkeitä arvioinnin näkökulmasta.
• Työskentele oppilaitoksen Office 365:n Wordilla, joka tallentaa automaattisesti. Palauta valmiit tehtävät osion palautuslaatikkoon arviointia varten.
Opettaja: Jari Niemi

Työelämässä toimiminen, 3-9 osp
toteutus ja arviointi: ammatillinen opettaja
Opiskelija osaa toimia työyhteisön jäsenenä • toimia erilaisissa työelämän vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa • selvittää oman alansa työtehtäviä kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla.

Sisältö
Työyhteisön jäsenen haastattelukysymykset
– Haastateltavan nimi ja työtehtävä?
– Minkä alan yritys on kyseessä?
– Kuinka monta työntekijää työnantaja työllistää Suomessa ja ulkomailla?
– Mitä eri ammattinimikkeitä työyhteisöstä löytyy ja kuinka monta henkilöä on kutakin nimikettä?
– Minkälaisia työaikoja työpaikka noudattaa?
– Mitkä asiat vaikuttavat työyhteisön hyvinvointiin? Kerro laajasti!
Työhyvinvointi – Sosiaali- ja terveysministeriö

Minä työntekijänä
– Mistä pidin työyhteisössä?
– Mikä tuntui epämiellyttävältä?
– Mitä kehittäisin työpaikan toiminnassa? Huomasitko jotain epäkohtia työpaikassa?
– Mitä kehittäisin omassa toiminnassani, jotta pärjäisin paremmin?

Toiminta erilaisissa työelämän vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa
• Minkälaisissa ryhmätilanteissa olet ollut mukana oman yrityksesi työntekijöiden kanssa,
yrityksen asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.
• Miten toimin erilaisissa vuorovaikutustilanteissa? • Minkälaista palautetta olet saanut työpaikalla ja miten se on vaikuttanut toimintaasi?
Työtehtävät kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla
• Tutustu eri työnhakukanaviin Ja kerro vaikutelmasi ja mielipiteesi niistä. Kerro myös mikä oli mielestäsi paras ja miksi. Esim. Henkilöasiakkaat – Työmarkkinatori, Kuntarekry, Duunitori, JobCafe, Linkedln, Oikotie, Aarresaari, Uranus, Monster.
• Kansainvälisiin työnhakusivustoihin tutustuminen. Mitä sanahakuja käytit näissä sivustoissa?

Opiskelijatoimintaan osallistuminen (Tutor/Opiskelijakunta), 3-9 osp

Ammattitaitovaatimus
Edistää oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvointia

Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija löytää oman osallistumisen ja vaikuttamisen tapansa osana ammattiopiston opiskelijatoimintaa

Osaamistavoitteet
• toimiminen vaikuttajana sekä oppilaitoksen viihtyvyyden ja
yhteisöllisyyden rakentajana • toimiminen vertaistukena toisille opiskelijoille • tapahtumien suunnittelu, markkinointi, toteutus ja arviointi • toisten huomioon ottaminen, vastuullisuus ja yhdessä tekemisen taidot • omasta ja muiden opiskelu- ja työhyvinvoinnista huolehtiminen •aloitteiden tekeminen, yhteistyön rakentaminen ja päätöksentekoon osallistuminen.

Sisältö
Osaamisesi osoitat: • osallistumalla tarjolla oleviin koulutuksiin (esim. tutor-koulutus) • toteuttamalla suunnittelemiasi tapahtumia ja tilaisuuksia • tekemällä ohjaajan/opettajan antamia tehtäviä ja toimeksiantoja • merkitsemällä osallisuuttasi/työtehtäviä osaamisen työkirjaan
Toteutus ja arviointi: yhteisöpedagogit ja opinto-ohjaajat

Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 3 osp
Sisältö: Tällä kurssilla pääset liikkumaan.
• Kurssiin kuuluu neljä eri liikuntapäiväkirjaa. Lihaskuntoa 10 krt, hengästyttävä liikuntaa 10 krt ja arkiliikuntaa 10 krt.
• Lisäksi osallistuminen yhteen oppilaitoksen liikunnalliseen tapahtumaan.
Suorittaminen:
• Opinnot suoritetaan joko ohjattuna Työkyvyn ja hyvinvoinnin tunneilla tai itsenäisesti.
• Päiväkirjamerkinnät merkitään todistein esim. kuvat, tiedostot jne.
• Kurssin päiväkirjat löytyvät Digicampuksesta.
Opettaja: Jari Niemi